Már a csecsemő is gondolkodik? PDF Nyomtatás E-mail

A gondolkodás mérföldkövei

gondolkodikAz újszülöttekről már rég nem hiszik azt, hogy passzívak és tudatlanok. Korábban elterjedt hiedelem volt, hogy amíg a kicsik nem tanulnak meg egy nyelvet, és nem fejezik ki magukat beszéd útján, addig képtelenek gondolkodni és komplex képzeteket kezelni. Ma már tudjuk, hogy ez messze áll az igazságtól. A kisbabák már születésük előtt elkezdenek tanulni és nagyon is figyelnek a környezetükben zajló dolgokra. Már a legfiatalabbak is aktívan tanulnak. Rengeteg információt gyűjtenek be és dolgoznak fel, ami a világról való tudásukat gazdagítja. A következő „mérföldkövek” azt tekintik át, hogyan fejlesztik a babák az érzékelési és ezáltal a gondolkodási képességeiket.

Születéstől 3 hónapos korig

A kisbabák születésük után (sőt, születésük előtt is!) készek arra, hogy feltérképezzék és megértsék, megtanulják a világot – és ehhez remek érzékszervek állnak a rendelkezésükre. A legtöbb kisbaba születése után nem sokkal már nagyon sok mindenre képes.

  • Ellát 25-31 cm-re.
  • Képes fókuszálni és követni mozgó tárgyakat, pl. emberi arcokat.
  • Látja az összes színt és képes megkülönböztetni árnyalatokat és élénk-pasztellszíneket.
  • Meg tud különböztetni hangfekvéseket, hangszíneket és hangerőket.
  • Érzi az édes, sós, savanyú, keserű ízeket.
  • Arckifejezéssel reagál erős ingerekre (mint pl. szagok).
  • A kontrasztos színeket és geometriai formákat preferálja
  • Képes az anticipációra – pl. elkezd szopizni, ha meglátja a mellbimbót.

3-6 hónapos kor között

A babák érzékelési képességei villámgyorsan fejlődnek. Ebben a korban egy kisbaba már a következőkre képes:

  • Felismer és megismer arcokat.
  • Különbséget tesz az emberek között a tekintetben, hogy milyen a hangjuk, a külsejük, az illatuk és az érintésük.
  • Reagál és utánozza mások arckifejezéseit, így is kommunikál.
  • Ismerős hangokra élénken reagál.

6-9 hónapos kor között

A kutatók ma már bizonyosak abban, hogy már egészen kicsi babáknak vannak fogalmaik arról, hogyan működnek a világban a dolgok.

  • Furának találják a „lehetetlen” eseményeket, pl. a normál tárgyak lebegését a föld felett.
  • Különbséget tesznek élő és mozgó, ill. élettelen és mozgásra képtelen tárgyak között és megértik, hogy az élettelen tárgyaknak külső erőre van szükségük ahhoz, hogy mozgásba lendüljenek.
  • Különbséget tesznek mennyiségek között, úgy mint két képen látható tárgyak mennyiségei között.
  • A tárgyak relatív méretével próbálják megbecsülni azt, hogy milyen közel vagy távol helyezkednek el, vagyis viszonyítanak.
gondolkodik

9 hónapos és 1 éves kor között

Ahogy növekszenek, a babák továbbra is teljes lendülettel vizsgálják, hogyan működik a világ, és koncepciókat alakítanak ki, ahogy azt fent is láthattuk. E korban már:

  • Kialakul a tárgyállandóság – megértik, hogy valami akkor is létezik, ha nem látják.
  • Reagálnak egyszerű instrukciókra és válaszolnak kérdésekre gesztusokkal, vagy egyes szavakkal.
  • Utánozzák a gesztikulációt és az emberi tevékenységeket.
  • Céltudatosan vizsgálják egy-egy tárgy paramétereit, pl. azt, hogy valami befér-e egy dobozba, és aztán mi történik, ha a dobozt megfordítják.
  • Kedvelik a képeskönyveket.

1 és 2 éves kor között

A gyerekek ebben a korban már intenzíven és koncentráltan vizsgálják a felnőttek tevékenységeit és ők maguk is megpróbálkoznak velük.

  • Utánozzák, adaptálják a felnőtt mozgásokat és beszédet.
  • Megértik a beszéd nagy részét és az utasításokat, kéréseket, és ennek megfelelően reagálnak.
  • Egyforma tárgyakat össze tudják válogatni, képesek egyszerű kirakósok összerakására.
  • Megismerik és azonosítják a hasonló dolgokat a képeskönyvekben felnőtt segítségével.
  • Különbséget tesznek „én” és „te” között.

2 és 3 éves kor között

A gyerekek rengeteget tanulnak saját felfedezéseikből és vizsgálódásaikból, és a nyelvi fejlődés sokszor robbanásszerű ebben a korban. A legtöbb gyermek már képes a következő dolgokra:

  • Utasításokat, kéréseket végre tud hajtani.
  • Kiválaszt könyveket, a könyvbéli dolgokat megnevezi, és nagyon sok különböző dolgot felismer egyetlen képen.
  • Tárgyakat és dolgokat kategóriák szerinti csoportosít.
  • Méretük és színük szerint sorba rendezni tárgyakat, pl. a karikákat a rúdon.
  • Megismerik és megnevezik önmagukat a tükörben.
  • Bizonyos fokig megértik a következményeit annak, ha ők tesznek másokkal valamit.
  • Megfigyelnek és utánoznak komplex felnőtt viselkedés-formákat, mint takarítás, stb.

Békési Zsuzsanna

Kérdezz a Grilla Stúdió tanácsadójától, Békési Zsuzsanna neveléstudományi szakembertől!

 

A szerző korábbi cikke(i):

 
< Előző   Következő >
And in other news

Mozgásterápia

A gerincpanaszok megoldása McKenzie elvek szerint - I. rész

CsigolyaAz  összefoglaló az utóbbi évek legfontosabb ismereteinek gyűjteménye a gerincproblémák témaköréből. Aktuális kutatásokon alapul, amelyek sok régi dogmát és eddigi terápiás feltételt megdöntöttek. Az alábbi információk segítséget nyújtanak azoknak, akik:

– gerincfájdalmaktól szenvednek, 
– hatékony terápiát keresnek a panaszok megoldására,.... Tovább...

Szülés - szoptatás

Könnyen szülni - könnyen regenerálódni

 6 órás információs program szülésre készülőknek

schwanger01Következő időpont:
2008. március 8.

A szép, szorongás és félelemmentes szüléshez az ösztönök mutatják az utat, de rátalálni és kitartani ez mellett, mai világunkban, sokszor nem könnyű. Tovább...

Masszázs

Shiatsu

A shiatsu egy japán masszázs terápia.

shiatsuka kepA shiatsu lényege, hogy a meridiánokban harmonizálja az energiákat és kiegyenlíti az energiaáramlást. Lazítja az ízületeket, nyújtja az izmokat és kezeli az akupresszúrás pontokat. Háttere a hagyományos kínai orvoslás, a Yin-Yang elmélet és a Zen-buddhizmus.

Tovább... 

RocketTheme Joomla Templates